Activiteiten & Actueel

Reis naar de Cotswolds

Donderdag 18 juni

Dit jaar was het vertrek vanuit Roosendaal gepland om 09.00 uur. Ook de plaats van vertrek was gewijzigd. We zouden op het parkeerterrein voor “’t Hooihuis” verzamelen. In eerste instantie stond de bus, met onze Zuid-Hollandse en Zeeuwse reisgenoten, echter gewoon bij zwembad “De Stok”. De bus en de reizigers hebben elkaar toch gevonden en om iets over negen uur vertrokken we richting Engeland.

Met een tussenstop in Jabbeke (België) verliep de reis naar Calais voorspoedig. Waarschijnlijk waren we iets te vroeg voor “Le Shuttle”, want Erik, de chauffeur, reed een extra rondje door het toegangspoortje. Na de paspoortcontrole, waar gelukkig niemand achter moest blijven, werd de bus in de trein gereden en voor we het wisten zaten we in Engeland.

Het is niet dat er niet genoeg tuinen zijn in de Cotswolds, maar toch was ons eerste bezoek aan “Chart’s Edge Garden” in Westerham Kent (zou ook net Sussex kunnen zijn). Bij de tuin aangekomen was er toch enige verwarring. De komst van ons gezelschap stond niet in de planning. Men verwachtte pas in juli een gezelschap van Garden Tours.

Gezien de gastvrijheid van de Engelsen was het echter geen probleem voor Hanneke , onze gids, om ons de tuin in te krijgen. Na een kop koffie of thee, konden we de tuin in. Het was een mooie tuin, waarin vooral de watertuin en de regenboog border langs een smalle waterloop indruk maakten.

In deze tuin werd aangetoond, dat zelfs doorgewinterde bloemen- en plantenkenners van Groei&Bloei niet alle bloemen kennen. Toen er een bloem werd ontdekt, die volgens één kenner “Haplopappus” heette, werd dit door een groot aantal liefhebbers met een lach afgedaan met de opmerking: Die naam bestaat niet!!

Onderzoek achteraf heeft aangetoond, dat we onze kenner in het gelijk moeten stellen. De officiële naam van de bloem is namelijk “Haplopappus reideri”. Het opgerichte Haplopappusgenootschap heeft dus bestaansrecht.

Na het bezoek aan de tuin, welke volgens onze chauffeur Erik de minst mooie was van al de tuinen die we zouden bezoeken, gingen we op weg naar het “Ramada Plaza Hotel”in Crawley. Na een lekker diner en voor sommigen nog een afzakkertje, heeft iedereen zich te ruste gelegd. Waarschijnlijk met de gedachte aan hele mooie tuinen. Dit gezien de opmerking van de chauffeur over de eerste tuin.

Piet Roks

Vrijdag 19 juni

Na een lekker Engels ontbijtje loodst Erik, onze behendige buschauffeur, ons langs smalle weggetjes naar Broughton Castle, waar de opnames zijn geweest van de film Shakespeare in Love. Hier woont de family Fiennes, en wij worden welkom geheten door een Engelse en Nederlandse gids (handig) die ons ook een rondleiding geven door het kasteel.

We krijgen interessante informatie te horen over de eerdere bewoners en hun belangrijke rol in de oppositie tegen koning Charles I. We kunnen een kijkje nemen in de Council Chamber, waar geheime besprekingen destijds plaatsvonden en hebben vanaf het dak een prachtig uitzicht op de ommuurde tuin (zie foto).

De borderbeplanting is schitterend, en we doen weer veel ideeën op. His Lordship komt zelf ook nog even kijken, al had hij niet het oude versleten tweedjasje aan, wat Hanneke ons beloofd had, maar toch iets wat er op leek.

Vervolgens gaan we in kijkje nemen in Broughton Grange. Een nieuwe tuin van 9 jaar oud, die is ontworpen door Tom Stuart Smith, die later in Chelsea prijzen heeft gewonnen. Ook deze tuin is weer schitterend mooi. Borders worden hier gecombineerd met grassoorten.

De derde tuin van deze dag (jawel, een druk programma) is Stone House, van mrs. Lukas, die ons verwelkomd met worteltjestaart, waarbij zij een poging doet om dat te kunnen uitspreken. Het is een hele lieflijke tuin, met aparte bloemen erin.

Er worden weer volop foto's gemaakt, om het later op je gemak allemaal nog eens te bekijken. Na nog een kijkje te hebben genomen in een oud kerkje met Normandische toren, zijn we vandaag weer helemaal voorzien van tuinindrukken.

Diny

Zaterdag 20 juni

Vandaag een goed gevulde dag. 3 tuinen waren er ingepland.

Als eerste hebben we Moorwood in Woodmancote bezocht. Een practhig huis gelegen in een dal met prachtig uitzicht. Wat opviel was dat de tuin voornamelijk niet-gecultiveerd was. Ondanks dat de tuin de nationale planten collectie rambling rozen bevat. Nergens naambordjes, alles vrij wild, maar een genot om te zien en te ruiken. Hoogtepunt van deze tuin vond ik de libanon ceder van om en nabij de 300 jaar oud.

Daarna was Abbey House garden in Malmesbury aan de beurt. Een prachtig aangelegde tuin met een prachtig tegen een heuvel aangelegen schaduwgedeelte met onderaan een beek. In de tuinkamers stonden heel veel rozen tentoongesteld. Ideaal om een keuze tussen diverse rozen te maken, maar voor mij was het iets te veel van het goede. De tuin is vooral bekend door hun eigenaars, die naakt het tuinwerk verrichten. De eigenaars waren wel aanwezig, maar vandaag ‘not naked’. Ook hebben we hun huisdier Brutus (een egyptische landschildpad) gezocht en uiteindelijk gevonden.

Ook in deze tuin was een bijzondere boom aanwezig, een 250 jaar oude moerbeiboom. Deze boom was indertijd geplant als voedsel voor de zijderups om de teruglopende inkomsten van de wolindustrie op te vijzelen met zijde. Maar helaas bleek dat men de verkeerde bomen ingevoerd had. Zijderupsen eten alleen bladeren van de witte moerbeiboom en men had de zwarte moerbeibomen ingevoerd en geplant. Foutje.

Als laatste Cerney House Gardens bij North Cerney. Hoog op een heuvel gelegen. Maar het was de klim zeker waard. Een prachtig ommuurde tuin. Goed onderhouden, rustig gelegen en vol van geur en kleur. Ook de thee c.q. koffie in mooie met bloemen versierde kopjes en de heerlijke soorten eigen gebakken taart zorgden ervoor dat deze voortreffelijke zonnige dag  een mooi besluit kreeg.

Marianne

Zondag 21 juni

Zondag 21 juni staan we vroeg op voor het bezoeken van een aantal mooie tuinen en het bezoek aan een historisch stadje. We beginnen met een grote tuin van the National Trust. Hidcote Manor Garden is een tuin die al sinds 1907 bestaat en tot op de dag van vandaag een voorbeeldfunctie heeft voor vele tuinontwerpers. De tuin is opgericht door Majoor Lawrence Johnston en maakte hier zijn levenswerk van. De tuin heeft prachtige speelse borders en hagen uit verschillende struiken zoals Taxus, Buxus, maar ook hulst, beuk en haagbeuk.

De hagen hadden van oorsprong een duidelijke functie om de planten te beschermen tegen de harde wind die om de heuvel waaide. Het resultaat zijn prachtige groene tuinkamers waarin de borders mooi in uitkomen. In de tuin staan geen naambordjes. Er lopen vrijwilligers rond met lijsten aan wie je de namen van de planten kunt vragen. Indrukwekkend zijn de lange graspaden met borders en hagen aan beide zijden.

Bij de uitgang is een leuke winkel waar heel veel typisch Engelse producten worden verkocht en er is ook een restaurant en een plantenwinkeltje. Na een kort busritje komen we al weer aan bij de volgende tuin Kiftsgate Court House. (Kort genoeg voor sommige deelnemers om even terug te lopen naar de vorige tuin om die éne mooie ontbrekende plant voor hun tuin te kopen.) Bij aankomst in deze privé-tuin wacht ons een heerlijke typisch Engelse lunch met koffie en gebak toe. De lunch gebruiken we in een ontvangstruimte van het indrukwekkende Mansion. Buiten zorgt een malse bui voor het beregenen van de tuin, maar niet veel later, als iedereen de regenjassen en paraplu’s uit de bus heeft gehaald, klaart het alweer op en kunnen we genieten van de prachtige kleurenborders en de vele rozen en andere bloeiende planten.

Verscholen in een hoekje van de tuin is een strak aangelegd gazon met rechthoekige waterpartij en een fontein van bladeren. Wat een durf om bij zo’n klassieke tuin een modern rustpunt te creëren. Enkele deelnemers vatten dit letterlijk op en doen hier spontaan een middagdutje op het gazon om alle indrukken te verwerken. Een klein glibberig padje leidt naar een aantal lager gelegen terrassen waar we genieten van een onvergetelijk uitzicht over de omgeving. De vriendelijke eigenaresse bedankt ons hartelijke voor ons bezoek.

De chauffeur brengt ons naar Chipping Campden, een historisch stadje waar vandaag juist een groot aantal privé-tuinen te bezichtigen zijn. Ook het stadje op zich is de moeite waard om rond te kijken. Na het bezoeken van de tuinen hebben we wel een heerlijk glaasje wijn verdiend. Proost! Op naar het hotel voor het diner.

Herbert

Maandag 22 juni 2009

Stipt 9 uur vertrekt de bus en we worden uitgezwaaid door dochter Esther en kleinzoon Otis van Leni Graner, die haar, samen met haar schoonzoon, met een bezoek hebben vereerd. De stemming zit er gelijk weer goed in, er wordt weer volop gelachen.

Bij aankomst bij Bourton House Garden valt direct een groot bord op, waarop wordt medegedeeld dat "The garden is no longer open to the public". Reden hiervan is dat de eigenaresse, Mrs. Monique Paice, ernstig ziek is.
Desondanks heet ze ons op een hartelijke en zeer Engels-humoristische wijze welkom en vertelt over de geschiedenis van de historische gebouwen. Het mooie landhuis, opgetrokken in de voor de Cotswolds karakteristieke steen, is van de 18e eeuw. Bij de ingang bevindt zich de Tithe Barn (tiend-schuur) uit de 16e eeuw. Hier werden vroeger de belastingen betaald aan de bisschop. Tot voor kort was dit de plek waar de bezoekers zich konden laven aan koffie/thee, een lunch, getuige de planken met koppen, glazen en theepotten.

Dat Bourton House Garden nationaal gewaardeerd werd, getuigt een plakkaat dat het de winnares is van de "Garden of the Year Award 2006". De Barn wordt aan weerszijde van de deur geflankeerd door twee hanging baskets, met een bijzondere samenstelling van planten..

De tuin is onderverdeeld in verschillende kamers, afgescheiden door muren, heggen en hekwerk met verschillende doorkijkjes naar het landschap. Bij bezichtiging van de tuin vallen de vele verschillende snoeivormen van de buxus op, zoals kurkentrekkers, ovale bollen, etc. Achter Bourton House wordt het grote gazon omzoomd door verschillende borders in diverse kleuren en niveaus.

Tegenover het huis, aan de overzijde van het gazon is achter de border op een hoger level een wandelpad, met aan de rechterzijde een bijzondere schaduwkas. Centraal is een smeedijzeren hekwerk gesitueerd, waarin vier prachtige kleurige glas-in-lood ramen zijn verwerkt, met een drie-dimensionaal effect. We hebben een mooi uitzicht op de omgeving, een weidelandschap met schapen en huisjes.

In een van de kamers ontbreken de typische twin-borders niet, met geel en blauw als hoofdkleuren en de altijd aanwezige riddersspoor is an eye-catcher. Ook zien we de bijzondere blauwe schijnpapaver meconopsis.

In the Knotgarden zien we naast de buxushagen een vijver met reigers, twee prieeltjes, in de vorm van de kap van een huifkar, bekleed met hedera, de achterzijde is open geknipt in grote vierkante gaten. De prieeltjes zijn geflankeerd door een lichtbonte Acer.

De witte tuin is breekbaar mooi. Naast de vele witte rozen zijn er vaste planten in grijze en witte tinten.  De potager ligt er goed verzorgd bij, de groenten keurig weggezet in de buxusomlijsting. Tijdens de bezichtiging krijgen we steeds weer gezelschap van de hond van de familie, een Ayrdale terrier.

Tot slot van het tuinbezoek krijgen we bij het toiletbezoek de volgende opdracht: "If a full flush is required, Please depress the handle for longer".
Bij de instapplaats van de bus zien we drie typische stellages in het veld staan. Volgens de mannen zijn het windvanen en twee reisgenoten weten precies hoe zij ze zelf kunnen maken: gewoon op kogellagers, ze draaien dan vanzelf met de wind mee!

Jannie

Dinsdag 23 juni

De laatste dag van onze 6-daagse tuinreis naar de Cotswolds.
Na een prima overnachting en goed engels ontbijt in Rama Plaza Hotel in Kent, gaan we de laatste tuin van deze reis bezoeken: Great Comp Gardens.

Erik, onze chauffeur had al vernomen dat er een weg afgesloten zou zijn door werkzaamheden, maar het viel nog meer tegen. Een flinke omleiding en de grote bus moest over hele smalle weggetjes met overhangende bomen en struiken. Het had weinig gescheeld of we hadden het bezoek aan Great Comp af moeten zeggen.

Gelukkig konden we voor de korte tijd die er nog over was, toch nog de tuin in. Na een heerlijke kop koffie in het zonnetje hebben we genoten van de prachtige borders, de vele heesters en bomen.

En er konden ook nog planten gekocht worden in de kwekerij van de tuin. Vooral de bloeiende arisaema, die we in een andere tuin hadden gezien, werd gekocht.

De bij Tesco in Engeland gekochte sandwiches hebben we ons onderweg goed laten smaken.  We hebben genoten van een prachtige reis, een prachtig landschap, prachtige tuinen. En prachtig weer. Wat wil een mens nog meer?